Na svojich sociálnych sieťach propagujete ekologickejší spôsob života, aké zmeny vo vašom živote do toho spadajú?
Tých zmien nie je veľa, pretože s manželkou uvedomelejšie k prírode žijeme už dlho. Najvýraznejšou je ale výrazné cestovanie verejnou dopravou. Či už vlakmi a autobusmi na dlhé trasy alebo MHD do práce a po Bratislave. Každý večer si plánujem nasledujúci deň s ohľadom práve na možnosti presunu hromadnou dopravou. Druhou novinkou je obmedzenie konzumácie mäsa, ktorého produkcia má ďalekosiahle dopady na životné prostredie. Mäso milujem, ani sa ho zatiaľ neplánujem úplne vzdať, nateraz som ho obmedzil minimálne o 50 percent – striedam a striktne dodržiavam mäsové a nemäsové dni.
Čo vás doviedlo k tomuto rozhodnutiu, stretli ste sa s kritikou z vášho okolia?
Doviedli ma k tomu vedecké dáta, na ktoré som počas svojho skúmania tejto témy narazil. Aj ekológia je medzi laikmi plná dojmov, podobne ako akákoľvek iná oblasť vyvolávajúca kontroverzie, preto sú pre mňa čísla vzácnym kompasom. A tie mi ukázali, že už nie je len o 5 minút 12, ale minimálne štvrť na jednu. Vtedy som si povedal, že chcem tieto dáta, na ktoré som narazil, v zjednodušenej verzii komunikovať verejnosti, a tak prispieť k osvete a možno aj drobným zmenám. S kritikou som sa, samozrejme, stretol, ale aj som ju očakával.
Téma ochrany životného prostredia naráža na náš osobný komfort, ktorý by sme mali obmedziť. Vtedy sa v niektorých ľuďoch štartuje obranný mechanizmus, napríklad „ja nelietam na dovolenky, pokojne môžem jazdiť aj celý rok autom“. Lenže 70 percent svetových dopravných emisií tvoria autá, nie lietadlá, ani lode, hoci to na laika môže pôsobiť opačne. Druhý typ kritiky je osobný, namierený proti mne – „čo mi ty rozprávaš o ekológii, keď som ťa minule videl piť z plastovej fľaše, ty pokrytec“. Tvárime sa, že budeme počúvať len ľudí, ktorí pijú dažďovú vodu, živia sa hlinou a prespávajú na stromoch. Samozrejme, ani tých by sme nepočúvali, lebo by okamžite dostali nálepku eko-čudákov. Preto sú pre mňa osobné útoky len výhovorkami. Na zmenu nestačí zopár dokonalých ekojedincov. Potrebujeme 7 miliárd nedokonalých.
Na zmenu nestačí zopár dokonalých ekojedincov. Potrebujeme 7 miliárd nedokonalých.
Zavádzate ekologické postupy aj v domácnosti?
Dlhodobo separujeme, skúšame ekologické kozmetiky, pracie prostriedky, zachytávame dažďovú vodu, riešime možnosti výstavby nabíjačky pre autá pri bytovke. Nenakupujeme si žiadne oblečenie „len tak pre radosť“, prvýkrát v živote som si pri predĺžení paušálu nezobral nový mobil, lebo ten starý je v pohode. Skúšal som chvíľu nepoužívať sprchový gel, ale veľmi to moje pazuchy a okolie neocenili. (smiech)
Akú formu prepravy využívate najčastejšie?
Najčastejšie je to MHD – v Bratislave autobusy a električky. Napríklad do a z Markízy chodím takmer výlučne spojmi. S autom je to v Bratislave náročné už počas celého dňa, nie len v špičkách. Akúkoľvek dlhšiu trasu sa snažíme riešiť vlakom, napríklad aj za mojimi rodičmi do Šale, prípadne za prácou do Košíc alebo Prahy.
Máte veľký vplyv na svoje okolie, vďaka vašim edukačným aktivitám vznikol hešteg NAVINCZEHO, aký štýl fotografií môžeme pod týmto heštegom na sociálnych sieťach vidieť?
Je to od ľudí veľmi milé, hešteg vymyslel Sajfov brat Tomáš, ktorý žije v Bruseli. Touto značkou označujú ľudia spontánne svoje fotky na sociálnej sieti z verejnej dopravy, niektoré občas aj prezdieľam. Denne sú to desiatky fotiek z autobusov, vlakov, električiek z celého sveta, pretože sledujú ma aj Slováci žijúci v zahraničí. Myslím, že najvzdialenejšia fotka #naVinczeho pochádzala z Los Angeles a Tokia. Verejná doprava má svoje chyby, ktoré treba vylepšiť, stretávam sa s nimi aj ja, každý deň. No zatiaľ zo mňa neubudlo.