Začiatky podnikania bývajú často skúškou odvahy a vytrvalosti. Aké prekážky museli podnikatelia prekonať na svojej ceste za úspechom? A čo by poradili tým, ktorí chcú v dynamickom roku 2025 nielen prežiť, ale aj rásť? Objavte inšpiratívne odpovede a praktické rady od tých, ktorí si už raz vyšliapali vlastnú cestu k úspechu.
1. Čo bolo pre vás najväčšou výzvou na začiatku vášho podnikania a ako ste ju prekonali?
2. Aká je vaša kľúčová rada pre podnikateľov, ktorí chcú v roku 2025 nielen prežiť, ale aj rásť?

Iveta Hrabovská
autorka projektu Gentlejam
1. Pre nás bola najväčšia výzva rozbehnúť podnikanie z vlastných zdrojov. Doteraz sme všetko dosiahli bez akýchkoľvek externých peňazí. Som marketérka telom a dušou, takže som od začiatku vedela, ako Gentlejam predať. Ďalšou výzvou bolo presvedčiť ľudí, aby si kúpili za 20 eur džem. Musela som pracovať na spôsobe, ako odkomunikovať výnimočnosť a dokonalosť chutí na diaľku.
2. Ak ste vizionár, rojko a kreatívec (ako ja), mali by ste mať vedľa seba niekoho, kto je riacionálne a číselne nastavený, aby vás stiahol na zem, ak budete veľmi ulietať. A naopak, ak ste na čísla a tabuľky, mali by ste mať vedľa seba uletený opak. Je nesmierne dôležité vedieť, ako v danom segmente rásť. Preto odporúčam využívať externých odborníkov a vzdelávať sa v biznis developmente cez rôzne kurzy, školenia, webináre či workshopy. Jednoducho, nezaspať na vavrínoch.

Matej Očenáš
CEO FutbalTour
1. Začínali sme skromne – bez podnikateľského plánu, rozpočtu či pôžičiek. Cestovali sme za športom s priateľmi, pretože nás to bavilo. Až neskôr sme začali získavať prvých klientov a pracovať s maržou. Spočiatku sme nevnímali žiadne riziká. Najhoršie, čo sme mohli stratiť, boli peniaze za web a pár mesiacov práce. Odporúčam si vždy predstaviť najhorší scenár – ak je prijateľný a práca vás baví, ľahšie zvládnete výzvy aj prípadné neúspechy.
2. Dobre zvážte, či vôbec chcete rásť. Rásť bez jasného cieľa môže byť pre viaceré firmy kontraproduktívne a často na to doplácajú znížením kvality a stratami. Stabilizovať firmu na určitom objeme a sústrediť sa na zvyšovanie kvality je cesta pre mnoho biznisov.

Tomáš Török
stratég, spoluzakladateľ BizBuilders s. r. o.
1. Kľúčové bolo zistiť, či zákaznícka hodnota, ktorú naše služby majú, je relevantná pre trh, či ich dokážeme predávať. Zároveň tiež, či ich vieme predávať v takej cenovej relácii, pri ktorej sa pokryjú náklady a vytvorí sa dostatočná marža aj pre tvorbu zisku. Vnímali sme reakcie zákazníkov a tak sme dokázali výzvu pretaviť do naplnených ambícií.
2. Ak chce biznis rásť, musí vedieť, čo sa deje na trhu a v hlave spotrebiteľov, aké sú momenty, pri ktorých zákazník reaguje a ako na to našiť svoje produkty alebo služby. Dôležité je definovať ekonomické parametre, pri ktorých je podnikanie ziskové. Odporúčam mať poriadok vo financiách a každé biznis rozhodnutie robiť na základe dát, nie iba pocitov.