Umelá inteligencia (AI) dnes prestáva byť buzzwordom, ale stáva sa rutinnou súčasťou mnohých biznisov, vďaka ktorej získavajú konkurenčnú výhodu. Až 64 % firiem je dnes presvedčených o tom, že AI im pomôže zvýšiť produktivitu¹.
Juraj Popovič
Product manager, Hopero
Či už ide o automatizáciu rutinných úloh, zefektívnenie zákazníckej komunikácie, tvorbu obsahu alebo komplexnú analýzu dát, umelá inteligencia vie pomôcť firmám bez ohľadu na veľkosť a sektor pôsobenia. S expertom Juraj Popovičom z Hopera sme sa pozreli na to, akými krokmi sa dá AI zaviesť do podniku a na čo všetko je pri tom potrebné myslieť.
Aké sú stratégie zavádzania AI?
Základným parametrom, ktorý treba sledovať, je návratnosť investície. Najdrahšie je vybudovať si vlastný AI tím. Má to zmysel najmä pre väčšie firmy, ktoré potrebujú vytvárať a udržiavať vlastné modely integrované do ich služieb a produktov. Rýchlejším a lacnejším riešením je najať si externú konzultačnú alebo implementačnú firmu špecializovanú na AI, ktorá daný use-case zanalyzuje, navrhne a vytrénuje AI model podľa potrieb zákazníka. Ak firma potrebuje automatizovať všeobecné úlohy, môže jej stačiť aj integrácia veľkých jazykových modelov. Najlacnejšiu formu predstavuje využitie hotových nástrojov ako ChatGPT, Gemini, CoPilot a pod. ako pomocníka pri jednotlivých úlohách.
Aké aspekty musí podnik pri aplikácii AI zvažovať?
Palivom AI sú dáta. Ak sa bavíme o vlastných modeloch, tie sú trénované na dátach podniku, alebo na zakúpených externých dátach. Kvalita modelov závisí od kvality dát, a preto je potrebné mať aplikované princípy dátového manažmentu, najmä mať definované procesy garantujúce kvalitu dát a takisto mať upratané zodpovednosti v súvislosti s celým životným cyklom dát. Okrem toho je samotné nasadenie AI nielen technickým projektom, ale často zasahuje aj organizačnú štruktúru a kompetencie jednotlivých rolí, mení pracovné postupy. Preto je dôležité aplikovať aj princípy change manažmentu, jasne identifikovať všetkých dotknutých stakeholderov a adresovať možnú rezistenciu vnútri firmy.
Networkingové podujatia Hopero >
Čo je najväčšou výzvou pri budovaní vlastného AI tímu?
Je ňou schopnosť firmy nájsť správny talent. IT odborníkov je na trhu dlhodobo nedostatok, ale firmy robia často chybu v tom, že uvažujú iba o štandardných TPP pozíciách, ktoré hľadajú cez štandardné kanály. V tomto smere sú dnes možné aj flexibilnejšie nastavenia, napr. hiring freelancerov, ktorí s firmou spolupracujú iba v ohraničenom scope alebo čase a môžu spolupracovať aj na diaľku. Vhodné je tu využiť aj agentúry, ktoré dokážu takýchto ľudí v krátkom čase sprostredkovať. Je však potrebné vytvoriť podmienky pre rozkvet inovačnej kultúry, aby sme takýto talent vôbec oslovili a pritiahli.
Aké sú vaše odporúčania na záver?
Začať s AI experimentovať a vzdelávať sa. Už prvý kontakt s AI nástrojmi vám pomôže pochopiť ich fungovanie a ľahšie si predstavíte ich použitie vo firme, pomôže to aj viesť efektívnejšiu diskusiu s dodávateľom AI. Trh si budú deliť tie firmy, ktoré na AI vlak naskočili skôr.
1. https://www.forbes.com/advisor/business/software/ai-in-business/